Avui, quan creuem la Via Laietana se’ns fa difícil d’imaginar que no fa gaire més de cent anys no existia. En lloc seu hi havia una trama contínua de places, carrers i carrerons que havia evolucionat des de l’Edat Mitja i on hi habitava gent de les classes populars. D’aquell espai-temps només en queden les fotografies. Mai coneixerem els sons que emergien dels tallers, ni sentirem la xerrameca de les dones a la font, ni els crits de la mainada que jugava. Ni les tonades que la gent cantava, ni les parles, ni les olors.
A finals de gener de 1908 l’Ajuntament de Barcelona va convocar un concurs de fotografies i dibuixos amb l’objectiu de documentar, per primera i darrera vegada, tots aquells carrers, places i habitatges que havien de desaparèixer amb motiu de l’obertura de la Via Laietana. L’Arxiu Fotogràfic de Barcelona en conserva les sèries guardonades els autors de les quals són Adolf Mas, Joan F. Rovira, Carles Passos, Narcís Cuyàs, Miquel Matorrodona, Josep Pons Escrigas i altres fotògrafs dels quals es desconeix la identitat.
A la Ciutat Vella cada carrer era un passatge entre diferents universos propers, però també, l’extensió natural dels tallers i dels habitatges, sempre mal il•luminats i poc ventilats. L’interès documental i la bellesa d’aquesta col•lecció contrasten amb la poca difusió de què ha estat objecte des de la seva existència, talment com si l’estatut probatori de les fotografies qüestionés l’execució d’aquella reforma urbanística que va afectar de manera irreversible uns deu mil ciutadans dels barris de la Catedral, Sant Pere, Sant Cugat del Rec, Santa Caterina i la Ribera.
Malgrat les fotografies no qüestionen l’obertura de la Via Laietana que havia d’oxigenar la Ciutat Vella i comunicar el port amb la ciutat moderna, l’Eixample d’Ildefons Cerdà, sí que conformen, en canvi, un documental que humanitza un territori i uns habitants que van quedar descartats per la modernitat del projecte noucentista.
Aquestes fotografies constitueixen l’únic registre d’aquell territori desaparegut. Aquest fet les converteix en un dels conjunts més importants del patrimoni fotogràfic de la ciutat de Barcelona, però al mateix temps tenen la càrrega simbòlica d’un final d’època, la del creixement urbà vuitcentista, i la del començament d’una altra, la de la ciutat metropolitana en els paràmetres històrics de la segona revolució industrial i la cultura de masses.
La retòrica nostàlgica de les imatges, molt marcada pel sentiment de pèrdua d’aquells fotògrafs quan es passejaven per uns espais destinats a desaparèixer, també es pot interpretar com l’emergència d’un desacord entre el bloc hegemònic de la ciutat i les seves classes populars.