La construcció de la Via Laietana
8 Medies
La Via Laietana és un dels principals carrers de connexió entre l’Eixample de Barcelona i el port. La seva construcció, fa un segle, va suposar la reforma urbanística més gran feta mai a Barcelona. La via, de 900 metres de llarg, es va traçar tallant pel mig de la ciutat vella, i va implicar l’enderroc de centenars d’edificis, la desaparició total o parcial de desenes de carrers i places, i el desallotjament d’unes 10.000 persones.
L’any 1908, l’Ajuntament va convocar un concurs de dibuixos i fotografies per documentar la part de la ciutat que havia de desaparèixer. Unes imatges poc conegudes que es van poder veure a l’exposició «La ciutat dels passatges. Abans de la Via Laietana», que es va poder visitar a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona a mitjans del 2019.
Per retre homenatge i presenvar la memòria d’aquesta controvertida operació, recuperem i reproduïm una selecció dels continguts d’aquesta mostra, ara en format digital, interactiu i multimèdia.
![](https://arxiusoberts.gir.cat/wp-content/uploads/2021/12/Obres-denderrocament.-Placa-dAntonio-Lopez.jpg)
Obres d'enderrocament. Plaça d'Antonio López
La Gran Via A, després anomenada Via Laietana, volia portar la modernitat a Barcelona. Una línia recta de gairebé un quilòmetre concebuda com un eix financer
![](https://arxiusoberts.gir.cat/wp-content/uploads/2021/12/Obres-denderrocament.-Carrer-del-Sant-Crist-de-lArgenteria.jpg)
Obres d'enderrocament. Carrer del Sant Crist de l'Argenteria
Una operació immobiliària i especulativa a gran escala inspirada en l’arquitectura de ciutats com Nova York, amb edificis en altura com a símbols de poder, impulsada pels prohoms del noucentisme.
![](https://arxiusoberts.gir.cat/wp-content/uploads/2021/12/Obres-denderrocament.-Carrer-de-lArc-de-la-Gloria.jpg)
Obres d'enderrocament. Carrer de l'Arc de la Glòria
La Reforma, com es va anomenar, també pretenia sanejar la ciutat vella i portar la llum -i el control- a la seva densa trama de carrers estrets d’origen medieval. Implicava tallar pel mig una de les zones més poblades de Barcelona.
![](https://arxiusoberts.gir.cat/wp-content/uploads/2021/12/Infraestructures-sota-Via-Laietana.jpg)
Infraestructures sota Via Laietana
La reforma es va inaugurar solemnement el 10 de març del 1908, amb presència del rei Alfons XIII, acompanyat del president del govern, Antonio Maura, i l’alcalde, Domingo Sanllehy. Aquest acte marcava l’inici dels enderrocs previstos en el Pla de reforma interior de Barcelona d’Àngel Josep Baixeras, aprovat el 1895 i que havia patit molts anys de retards.
![](https://arxiusoberts.gir.cat/wp-content/uploads/2021/12/Obrers-enderrocant-un-edifici.jpg)
Obrers enderrocant un edifici
L’operació urbanística suposava enderrocar més de 200 edificis i desallotjar 10.000 persones. Davant la pressió de la Unió d’Artistes, l’Ajuntament de Barcelona va convocar el concurs de dibuixos i fotografies dels carrers sentenciats.
![](https://arxiusoberts.gir.cat/wp-content/uploads/2021/12/Vista-de-la-Via-Laietana-en-construccio-des-de-Sant-Pere-mes-Baix-cap-a-mar.jpg)
Vista de la Via Laietana en construcció des de Sant Pere més Baix cap a mar
Hi havia diverses categories: carrers i places, terrats, detalls decoratius, façanes i vistes generals. La iniciativa també pretenia recollir els aspectes immaterials de la cultura popular, però les presses i la falta d’interès de l’administració van fer que es desestimés.
![](https://arxiusoberts.gir.cat/wp-content/uploads/2021/12/Obres-dels-tunels-del-metro-des-de-la-placa-de-l-Angel-fins-a-la-placa-Jonqueres.jpg)
Obres dels túnels del metro des de la plaça de l' Àngel fins a la plaça Jonqueres
Els enderrocs van durar cinc anys i van acabar amb 2.200 habitatges. Els propietaris van ser indemnitzats, però la immensa majoria dels habitants eren llogaters que van haver de marxar cap a altres zones de la ciutat sense rebre cap compensació.
![](https://arxiusoberts.gir.cat/wp-content/uploads/2021/12/Obres-a-la-Placa-de-Jonqueres-per-la-construccio-de-la-Via-Laietana.jpg)
Obres a la Plaça de Jonqueres per la construcció de la Via Laietana.
No hi va haver grans actes de protesta. Però, un any després, el 26 de juliol de 1909, a Barcelona va esclatar la revolta popular amb la Setmana Tràgica.